Oud-piloot Willem Felderhof mag nooit meer praten over de giftige dampen aan boord van vliegtuigen en het ziek worden daardoor. Dat stelt KLM in een zwijgcontract aan de oud-werknemer, dat in handen is van het onderzoeksprogramma Zembla. Doet de oud-piloot dat wel, dan moet hij zijn ontslagvergoeding à 300.000 euro aan de luchtvaartmaatschappij terugbetalen.

Er is al langer discussie over de schadelijkheid van de gifdampen in de cockpit en in de cabine. Vooral piloten en stewardessen zouden daar mogelijk gezondheidsschade door oplopen.
Felderhof zegt last te hebben van hoofdpijn, evenwichtsstoornissen en een vertraagde reactiesnelheid. Dat wijst op het aerotoxisch syndroom zo stelt zijn neuroloog, die meent dat de piloot ziek is geworden door de vele uren die hij in een vliegtuig doorbracht.

KLM laat weten dat er geen verband is tussen gezondheidsklachten en de cabinelucht. Ook de Nederlandse overheid erkent het aerotoxisch syndroom niet.
Volgens de vliegmaatschappij is de schikking bedoeld om een ,,voortslepende discussie met een werknemer te sluiten. Het is in veel organisaties gebruikelijk om in een beëindigingsovereenkomst met een werknemer een geheimhoudingsbeding op te nemen”.

Zembla

Het onderzoeksprogramma van BNNVARA onderzoekt hoe autoriteiten en luchtvaartmaatschappijen omgaan met deze beladen zaak. Grootschalig wetenschappelijk onderzoek is er nog nooit gedaan. Toch ontkennen luchtvaartmaatschappijen dat je ziek kunt worden door giftige cabinelucht. Piloten en bemanningsleden die ‘met vermeende klachten’ ziek thuis zitten, krijgen dus geen compensatie. Intussen zijn een aantal vliegtuigmaatschappijen wel begonnen met het aanpassen van luchtinlaatsystemen in de nieuwe toestellen.
In de komende uitzending van ZEMBLA wordt ook aandacht besteedt aan de zgn. ‘frequent flyers’, mensen die veelvuldig gebruik maken van lijnvluchten. Lopen ook zij een hoger risico op gezondheidsschade, of op het aerotoxisch syndroom?

BRON: AD.nl en ZEMBLA