U bent als voetganger slachtoffer geworden van een verkeersongeval? En het ongeluk was niet uw schuld? Misschien heeft u bij het ongeluk persoonlijk letsel opgelopen. Drost Letselschade helpt u graag bij het verkrijgen van een schadevergoeding voor uw letselschade.

In het kort

voetgangersongeval

  • Er is sprake van letselschade als u door toedoen van een andere lichamelijk of geestelijk letsel heeft opgelopen.
  • U heeft in principe recht op schadevergoeding als uw letselschade de schuld is van een ander.
  • Als de aansprakelijkheid door de tegenpartij erkend is, kunt u de schade die het gevolg is van het opgelopen letsel claimen.

Bij erkenning van aansprakelijkheid kost de juridsche hulp van Drost Letselschade u niets. Die kosten moet uw tegenpartij ook betalen.

Schadevergoeding voor voetgangers

U hebt tijdens uw deelname aaan het verkeer als voetganger letselschade opgelopen door een verkeersongeval? En iemand anders is voor dit ongeval aansprakelijk? Dan heeft u in principe recht op een vergoeding voor  de door u opgelopen letselschade. U zult natuurlijk wel moeten aantonen, dat uw letselschade door het verkeersongeluk is onstaan. Dat lijkt misschien eenvoudig, maar dat is het niet altijd. Goede hulp van een expert van Drost Letselschade is dan ook onontbeerlijk.

Wilt u meteen checken of u in aanmerking komt voor een schadevergoeding voor uw letsel na een ongeval? Doe dan nu onze letselschadetest hieronder:

Doe hier onze letselschade test!

Als u wilt weten of u recht heeft op een schadevergoeding

Aansprakelijkheid bij een ongeval

Voetgangers zijn kwetsbaar en een ongeluk, meestal een aanrijding, is zo gebeurd. In 2010 raakten bijvoorbeeld ongeveer 3000 voetgangers zwaargewond ten gevolge van een verkeersongeval en kwamen 640 voetgangers om het leven. Dat zijn indrukwekkende cijfers!
voetgangersongeval, ongeval voetgangerDe aansprakelijkheid voor een verkeersongeval, waarbij een voetganger is betrokken, is vastgelegd in Artikel 185 van de Wegenverkeerswet. Hierin is bepaald dat de bestuurder van een motorvoertuig in principe altijd aansprakelijk is voor een ongeluk met een voetganger. Tenzij hij overmacht kan aantonen en hem geen enkel verwijt valt te maken..
Heeft u als voetganger echter zelf het ongeval veroorzaakt door opzettelijk of bijzonder roekeloos gedrag? Dan kan dat van invloed zijn op de mate van aansprakelijkheid (en dus uw aanspraak op een volledige schadevergoeding).
Wil u weten of of in uw geval de tegenpartij aansprakelijk te stellen is voor uw letselschade? Leg dan het u overkomen ongeval voor vrijblijvend en kosteloos advies voor aan een letselschade-expert van Drost Letselschade.

Bij het bepalen van de aansprakelijkheid van een verkeersongeval is het mede belangrijk tot welk type verkeersdeelnemer u zelf behoorde en tot welk type uw tegenpartij behoorde. Selecteer in onderstaand sachema in de bovenste rij uw situatie en in de onderste rij de situatie van uw tegenpartij. Zie daarna verder bij Stap 3 meer informatie over de aansprakelijkheidsregelingen bij een verkeersongeval met voetgangers.

Wie is aansprakelijk voor letsel na een verkeersongeval?

Bij het bepalen van de aansprakelijkheid bij een verkeersongeval is het mede belangrijk tot welk type verkeersnemer u zelf behoorde en tot welk type tegenpartij u behoorde.

Welk type verkeersdeelnemer was u tijdens het ongeval?

Voetganger
Fietser
Scooter
Motor
Auto
Vrachtauto
Trekker
Anders

Welk type verkeersdeelnemer was de tegenpartij tijdens het ongeval?

Voetganger
Fietser
Scooter
Motor
Auto
Vrachtauto
Trekker
Anders

Wanneer er een ongeluk plaatsvindt tussen twee zwakke verkeersdeelnemers, geldt de ‘normale’ aansprakelijkheid: Degene die het ongeval heeft veroorzaakt, is in principe aansprakelijk voor de letselschade van de tegenpartij. Als de veroorzaker van het ongeval geen aansprakelijkheid erkend, dan moet de eisende partij (het slachtoffer) de aansprakelijkheid aantonen. Bij aansprakelijkheid kan het slachtoffer zijn schade claimen bij de verzekeraar van de veroorzaker (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren, ook wel AVP genaamd) die verantwoordelijk is voor het ongeval.

Wanneer de tegenpartij geen AVP heeft, houdt dat niet in dat er dan geen mogelijkheden zijn voor het verhalen van de schade. De veroorzaker van het ongeval is gehouden de schade te vergoeden. Heeft hij geen AVP, dan moet hij persoonlijk instaan voor de schade of er zonder achterlaten van gegevens vandoor is gegaan, wordt het lastiger deze aansprakelijk te stellen. U doet er goed aan zo veel mogelijk feiten vast te leggen en de namen van evt. getuigen te noteren. In dat verband kunt u ook overwegen de politie te verzoeken van het voorval een proces-verbaal op te stellen.
Wanneer één van beide partijen jonger is dan 14 jaar geldt de aansprakelijkheidsregeling van artikel 6:164 BW. Deze stelt dat een kind jonger dan 14 jaar niet zelf (vanwege een ‘onrechtmatige daad’) aansprakelijk gesteld kan worden voor een ongeval. Of en in hoeverre de ouders voor hun kind onder de 14 jaar, of tussen 14 en 16 jaar, aansprakelijkheid zijn, hangt van de situatie af.

In alle gevallen is het verstandig om als slachtoffer gegevens van het ongeval en van de tegenpartij te verzamelen! Hoe meer informatie u als slachtoffer over de situatie kunt aanleveren, des de beter kan een letselschade-expert beoordelen hoe het zit met de aansprakelijkheid.

Hebt u een ongeval gehad? En wilt u weten of uw tegenpartij aansprakelijk is en of u recht heeft op een schadevergoeding? Neem dan contact met ons op voor kosteloos advies via ons Contactformulier. Of bel ons voor een gratis eerste advies op: 0800 – 24 90 300 (dit is een gratis nummer).

Wanneer een ongeluk plaatsvindt tussen twee sterke verkeersdeelnemers, gelden de normale regels van aansprakelijkheid: Degene die het ongeluk heeft veroorzaakt, is in principe aansprakelijk voor de letselschade van de tegenpartij. Als de veroorzaker van het ongeval geen aansprakelijkheid erkent, moet de partij die schadevergoeding eist (het slachtoffer) de aansprakelijkheid aantonen. Het slachtoffer kan zijn schade dan claimen bij de (verplichte) WAM-verzekeraar van de veroorzaker van het ongeval.

Wanneer de tegenpartij (ondanks de verplichte WAM-verzekering) niet verzekerd is, of is doorgereden zonder zijn gegevens achter te laten, dan is het raadzaam om zoveel mogelijk bewijs te verzamelen en de politie te vragen een proces-verbaal van het ongeval te laten opmaken. Vooral wanneer u als slachtoffer bij het ongeval letsel heeft opgelopen. Mogelijk kunt u dan aanspraak maken op een schadevergoeding via het Waarborgfonds Motorverkeer.
Is het ongeluk ook deels aan het slachtoffer zelf te wijten? Dan kan het zijn dat een deel van zijn (letsel)schade niet door de tegenpartij vergoed hoeft te worden. De ernst van het letsel en de mate waarin zelf een fout werd gemaakt, is daarbij van belang.

Zelf betrokken bij een ongeval? En wilt u weten of uw tegenpartij aansprakelijk is en u recht heeft op een schadevergoeding? Neem dan voor een kosteloos eerste advies contact met ons op via ons Contactformulier. Of bel ons gratis telefoonnummer 0800 – 24 90 300. Dan weet u meteen waar u aan toe bent!

Wanneer er een verkeersongeval plaatsvindt tussen een motorvoertuig en een voetganger of fietser, geldt wat betreft de aansprakelijkheid artikel 185 BW Dit artikel ziet op de situatie waarbij er een ongeval heeft plaatsgevonden tussen een sterke en een zwakke verkeersdeelnemer.

Artikel 185 WVW is opgesteld om de zwakke verkeersdeelnemer extra bescherming te bieden.(In het derde lid van artikel 185 WVW is namelijk bepaald, dat dit artikel niet ziet op de situatie waarin twee (of meer) op de weg rijdende motorrijtuigen betrokken zijn bij een verkeersongeval.)

De wetstekst van artikel 185 WVW (lid 1) luidt als volgt:

‘Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of – indien er een houder van het motorrijtuig is – de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is’.

Dit wetsartikel geldt dus wanneer er op de weg een ongeluk heeft plaatsgehad tussen een gemotoriseerde (sterke) verkeersdeelnemer met een niet-gemotoriseerde (zwakke/kwetsbare) verkeersdeelnemer. Deze laatste categorie bevat voetgangers en fietsers. In principe is de bestuurder van het motorrijtuig aansprakelijk voor de door het ongeval ontstane schade. Overigens zijn er enkele uitzonderingen.

De mate van schadevergoeding wordt beïnvloed door een aantal factoren, zoals:

  1. De bestuurder kan zich beroepen op overmacht
  2. De leeftijd van de zwakke verkeersdeelnemer (ouder/jonger dan 14 jaar)
  3. Er was sprake van opzet of daaraan grenzende roekeloosheid

Deze factoren bepalen mede of de voertuigbestuurder een schadevergoeding van 50% of 100% moet betalen. Overigens kan op grond van artikel 6:101 BW een andere verdeling van de schade tussen beide partijen worden bepaald (de zgn. causale verdeling), met eventueel een billijkheidscorrectie.
Bent u als zwakke verkeersdeelnemer betrokken bij een ongeval met een motorrijtuig? Een 100% schadevergoeding wordt niet automatisch toegekend. U doet er dan ook goed aan om de hulp in te roepen van een letselschade expert van Drost Letselschade! Zodat u krijgt waar u recht op heeft.

Wilt u weten of uw tegenpartij aansprakelijk is en of u recht heeft op een schadevergoeding? Neem voor een kosteloos eerste advies contact met ons op via ons Contactformulier. Of bel ons gratis telefoonnummer 0800 – 24 90 300. Dan weet u meteen waar u aan toe bent!

Wanneer er een verkeersongeval plaatsvindt tussen een motorvoertuig en een voetganger of fietser, geldt wat betreft de aansprakelijkheid artikel 185 BW Dit artikel ziet op de situatie waarbij er een ongeval heeft plaatsgevonden tussen een sterke en een zwakke verkeersdeelnemer.

Artikel 185 WVW is opgesteld om de zwakke verkeersdeelnemer extra bescherming te bieden.(In het derde lid van artikel 185 WVW is namelijk bepaald, dat dit artikel niet ziet op de situatie waarin twee (of meer) op de weg rijdende motorrijtuigen betrokken zijn bij een verkeersongeval.)

De wetstekst van artikel 185 WVW (lid 1) luidt als volgt:

‘Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of – indien er een houder van het motorrijtuig is – de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is’.

Dit wetsartikel geldt dus wanneer er op de weg een ongeluk heeft plaatsgehad tussen een gemotoriseerde (sterke) verkeersdeelnemer met een niet-gemotoriseerde (zwakke/kwetsbare) verkeersdeelnemer. Deze laatste categorie bevat voetgangers en fietsers. In principe is de bestuurder van het motorrijtuig aansprakelijk voor de door het ongeval ontstane schade. Overigens zijn er enkele uitzonderingen.

De mate van schadevergoeding wordt beïnvloed door een aantal factoren, zoals:

  1. De bestuurder kan zich beroepen op overmacht
  2. De leeftijd van de zwakke verkeersdeelnemer (ouder/jonger dan 14 jaar)
  3. Er was sprake van opzet of daaraan grenzende roekeloosheid

Deze factoren bepalen mede of de voertuigbestuurder een schadevergoeding van 50% of 100% moet betalen. Overigens kan op grond van artikel 6:101 BW een andere verdeling van de schade tussen beide partijen worden bepaald (de zgn. causale verdeling), met eventueel een billijkheidscorrectie.
Bent u als zwakke verkeersdeelnemer betrokken bij een ongeval met een motorrijtuig? Een 100% schadevergoeding wordt niet automatisch toegekend. U doet er dan ook goed aan om de hulp in te roepen van een letselschade expert van Drost Letselschade! Zodat u krijgt waar u recht op heeft.

Wilt u weten of uw tegenpartij aansprakelijk is en of u recht heeft op een schadevergoeding? Neem voor een kosteloos eerste advies contact met ons op via ons Contactformulier. Of bel ons gratis telefoonnummer 0800 – 24 90 300. Dan weet u meteen waar u aan toe bent!

Het kan gebeuren dat u het slachtoffer bent geworden van een verkeersongeval met een bijzonder (motor-)voertuig. Of misschien vond het verkeersongeval onder bijzondere omstandigheden plaats. Wie er in zo’n situatie aansprakelijk is voor uw letselschade, is niet altijd eenvoudig te bepalen. De hulp van een deskundige expert van Drost Letselschade komt u dan goed van pas.
Voorbeelden van dit soort ongevallen zijn:

  • een ongeluk met een trein, tram, metro, bus, speed-pedelec, scootmobiel, quad, landbouwvoertuig, of ander bijzonder voertuig;
  • een ongeval met een rijdier of rijtuig, of met loslopend vee of wild;
  • een ongeval onder bijzondere omstandigheden.

De bijstand door Drost Letselschade aan de slachtoffers van het ongeval in Haaksbergen met de monstertruck (september 2014) valt ook onder deze categorie. Wilt u daarover meer weten? Ga dan naar onze pagina over het Monstertruckdrama.

Wilt u weten of u uw tegenpartij aansprakelijk is en of u recht heeft op een schadevergoeding? Neem voor kosteloos advies contact met ons op via ons Contactformulier. Of bel ons op ons gratis telefoonnummer 0800 – 24 90 300. Dan weet u meteen waar u aan toe bent!

Uw letselschade claimen

Als u met succes een schadevergoeding wilt claimen, dan moet uw schadeclaim juridisch goed in elkaar steken. Hierbij is de toedracht van het ongeval van groot belang. Vaak ontstaat door het indienen van de claim met de aansprakelijke verzekeraar veel discussie over de opgelopen schade. Drost Letselschade kan u helpen met het opstellen van uw letselschadeclaim.

Bij het opstellen van uw schadeclaim wordt niet alleen rekening gehouden met de kosten die u kort na het ongeval hebt/had. Zoals kosten met betrekking tot uw verblijf in ziekenhuis of revalidatiecentrum, extra medische kosten, kosten voor verzorging en hulp, en dergelijke. Maar ook de financiële gevolgen voor u op de langere termijn worden in uw schadeclaim meegenomen. Zoals aanpassing aan woning of auto, studievertraging, verlies van inkomsten, smartengeld, en andere.

De afhandeling van de discussie over de hoogte van uw schade-uitkering kan een langdurige zaak zijn. Maar Drost Letselschade zal altijd proberen voor u het maximale eruit te halen, waar u recht op hebt!

Juridische hulp gratis?

juridisch loketDe hoogte van de aan u uit te keren schadevergoeding is afhankelijk van veel factoren. Wilt u zeker weten dat u een eerlijke vergoeding voor het door u opgelopen letsel krijgt? Drost Letselschade helpt u verder en zorgt ervoor dat alle juridische aspecten in ogenschouw worden genomen.
U betaalt daar als slachtoffer niet voor. De aansprakelijke partij is namelijk verplicht om, naast de schadevergoeding, ook alle kosten voor uw juridische hulp te betalen. En dat is wel zo eerlijk. U heeft immers niet om het ongeval gevraagd, dus waarom zou u wel met de kosten moeten blijven zitten.

Ter verduidelijking van de hele procedure van uw letselschadezaak staat hieronder een stappenschema met betrekking tot de acties die de letselschade-expert van Drost Letselschade met en voor u zal doorlopen.

Vrijblijvend eerste advies

Bij Drost Letselschade kunt u terecht voor kosteloze professionele juridische hulp. Vooral bij het bepalen van de haalbaarheid en het indienen van een (schade)claim is onze deskundigheid onontbeerlijk. Het mooie is dat aan ons specialistisch advies, net als bij het Juridisch Loket, geen kosten voor u verbonden zijn. Wij zijn (gratis) bereikbaar op het nummer 0800-2490300 en uiteraard ook via e-mail: info@drost.nl. Eén van onze letselschade-experts zal u dan te woord staan en u voorzien van een vrijblijvend eerste advies.

De intake

Als na ons vrijblijvend advies blijkt dat u mogelijk recht heeft op een schadevergoeding en u besluit uw belangen verder te laten behartigen door Drost Letselschade, wordt er een afspraak gemaakt voor een intake-gesprek met een letselschade-expert. Dit gesprek vindt in de meeste gevallen bij u thuis plaats. Tijdens het intakegesprek zal onze expert u allerlei vragen stellen om daarmee een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van hetgeen u is overkomen en wat de gevolgen daarvan zijn. Onze belangenbehartiger maakt een verslag van het intakegesprek en dat verslag wordt aan u toegezonden ter kennisname/correctie.

Aansprakelijkstelling / bevoorschotting

Nadat de intake heeft plaatsgevonden, wordt de voor uw schade aansprakelijke partij door Drost Letselschade aansprakelijk gesteld. Daarbij wordt gevraagd om betaling van een voorschot op uw schade, zodat u niet in financiële problemen komt. Als de aansprakelijkheid wordt erkend, wordt over het algemeen gesproken ook een voorschot op de schade betaald.

Dossierbehandeling na erkenning van de aansprakelijkheid

In het kader van de behandeling van uw letselschadezaak is het van belang dat uw schadegegevens zo goed en volledig mogelijk in kaart worden gebracht. Dat doen wij bij Drost Letselschade op een persoonlijke en betrokken wijze. Drost ontzorgt door het inwinnen van medisch advies van onze eigen artsen, het onderhouden van contacten met u en de aansprakelijke partij, het uitbrengen van advies over te nemen beslissingen en de bewaking van adequate bevoorschotting op uw schade. Zo kunt u zich op uw herstel richten. En dat is wel zo prettig!

Definitieve vaststelling van de schadevergoeding

Om tot een volledige afwikkeling van uw schade te kunnen komen, moet de volledige geleden én nog te lijden schade in kaart worden gebracht. Ook moet een redelijke vergoeding van het smartengeld worden vastgesteld. Uw belangenbehartiger bespreekt met u de wijze waarop de schade naar zijn/haar mening afgewikkeld zou moeten worden. In de meeste gevallen wordt de definitieve schadevergoeding vastgesteld als er sprake is van een medische eindtoestand (het moment waarop u volledig en klachtenvrij genezen bent, of het moment dat er door de behandelend arts wordt vastgesteld dat verder herstel niet mogelijk is).

De eindafwikkeling

Om tot afwikkeling van uw schade te komen wordt een regelingsvoorstel, ook wel afwikkelingsvoorstel genoemd, opgesteld.  Dat voorstel kan door uw eigen belangenbehartiger worden gedaan, maar kan ook komen van de kant van de voor uw schade aansprakelijke partij. Als het regelingsvoorstel eenmaal op tafel ligt, volgt de onderhandeling over het voorstel. Zodra overeenstemming is bereikt, wordt uw schade in beginsel met een zogenaamde ‘vaststellingsovereenkomst’ afgewikkeld. Nadat alles met u is besproken, u met het voorstel akkoord bent gegaan en de vaststellingsovereenkomst hebt ondertekend, wordt de slotbetaling door de verzekeraar voldaan.

Vertel ons wat er is gebeurd ….. Neem contact op voor vrijblijvend advies!

Wilt u meer weten over wat wij kunnen doen om uw letselschade voor u te verhalen? Neem dan contact op met Drost Letselschade via het gratis telefoonnummer: 0800 – 2490300 of via onderstaand contact-formulier.

Special: Voetgangers en wandelaars

Voetgangers zijn mensen, die te voet aan het verkeer deelnemen. Dat kan bij voorbeeld een wandelaar zijn, maar ook iemand die een fiets aan de hand heeft. Onder de groep van voetgangers vallen ook:

  • Mensen die een (brom- of motor-)fiets, een kinderwagen of klein voertuig (zoals een kruiwagen) aan de hand meevoeren,
  • Mensen die op skeekers, een skateboard of bijvoorbeeld een step staan,
  • Mensen die een gehandicaptenvoertuig besturen en zich bevinden op het trottoir of het voetpad (of overstekene van het ene voetpad naar het andere (bij een zebrapad).

Voor (grote) groepen voetgangers die de rijbaan (mogen) gebruiken gelden niet de regels voor voetgangers. Dat is bij voorbeeld het geval bij een begrafenisstoet, een kolonne of een optocht. Dan gelden dezelfde regels als voor bestuurders van ‘bespannen of onbespannen’ wagens. Dit heeft onder andere te maken met het gebruik van de rijbaan.

Vóór invoering van het huidige Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) stond in de wet dat voetgangers buiten de bebouwde kom aan de linker kant van de weg moesten lopen als een voetpad of fietspad ontbrak. Op die manier konden voetgangers het autoverkeer zien naderen, en dat werd veiliger geacht voor voetgangers. Met ingang van 1991 is deze verplichting geschrapt. Voetgangers mogen zelf kiezen aan welke kant van de weg ze lopen. De plaatselijke omstandigheden kunnen namelijk zodanig zijn dat rechts lopen veiliger is dan links lopen.