Meer controle op telefoongebruik na verkeersongeval

Elke dag zorgen veel automobilisten voor gevaarlijke verkeerssituaties op de weg omdat zij achter het stuur met hun smartphone bezig zijn. De politie waarschuwt daarom dat zij de komende tijd daarom extra controleren op het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden. Aldus een bericht van OnsWestFriesland gisteren. Ook dagblad de Telegraaf besteedde vandaag aandacht aan dit onderwerp: In de strijd tegen bellende en appende verkeershufters, zou de politie voortaan standaard de mobiele telefoon moeten uitlezen na een ongeluk. Dat vinden ook verschillende politieke partijen.

Niet alleen bellen is gevaarlijk en bij wet verboden, maar ook het intoetsen van een nummer, sms’en of internetten is niet toegestaan. Tijdens het bellen hebben bestuurders meestal de neiging langzamer te rijden, ze reageren langzamer op verkeerstekens en missen aanmerkelijk meer richtingborden en het zicht op de weg en het overig verkeer. Uit onderzoek is gebleken dat het voeren van een gesprek via een handheld-telefoon de kans op een verkeersongeval verdubbelt en het bezig zijn met tekstberichten (appen) de kans op een ongeval zelfs verzesvoudigd.

Controle op telefoongebruik

Verkeersongevallenanalist Gerard Schoen heeft in zijn werk veel te maken met ernstige ongevallen als gevolg van afleiding in het verkeer. Gerard: “Tijdens ons onderzoek bij verkeersongevallen nemen we, als er enigszins twijfel is over het gebruik van de telefoon tijdens het rijden, de telefoon in beslag. De bel- en/of whatsapp-gegevens worden door ons onderzocht. Dit onderzoek vindt trouwens niet alleen plaats bij bestuurders van motorvoertuigen maar ook bij fietsers en voetgangers, want ook zij hebben een verplichting om zich veilig in het verkeer te bewegen.”

De regels

Het is niet toegestaan een mobiele telefoon vast te houden tijdens het autorijden. Ook het tussen oor en schouder klemmen van de telefoon valt onder dit verbod. Bellen of appen in een geparkeerde of stilstaande auto mag wel. De boete voor bellen tijdens het rijden bedraagt 230 euro (of 160 euro op de scooter). Appen op de fiets is op dit moment niet afzonderlijk strafbaar gesteld. Maar volgens de politie kan een appende fietser bekeurd kunnen worden als de situatie er aanleiding toe geeft. “Dat moet dan gezien en goed omschreven worden.” Het ministerie van Justitie gaat het gebruik van smartphones achter het stuur aanpakken. Er is een wetsvoorstel in de maak, waarin telefoongebruik in het verkeer onder ‘roekeloosheid’ gaat vallen en dus zwaarder bestraft zal gaan worden.

Vrijgesproken

Afgelopen week heeft de Rechtbank Noord-Holland een automobiliste uit Texel vrijgesproken van de aanklacht dat zij volgens het OM een dodelijk ongeluk zou hebben veroorzaakt doordat ze zat te appen. Volgens de rechter was met de belgegevens van de smartphone niet te bewijzen, dat ze op het moment van het ongeval haar telefoon gebruikte. iets wat de automobiliste ook stellig ontkende. Voor het aanrijden van de fietsster werd zij overigens wel veroordeeld, omdat zij te hard had gereden met het oog op de omstandigheden (ontbreken straatverlichting). Hoewel het OM een gevangenisstraf van 6 maanden eiste, veroordeelde de rechter haar tot 120 uur taakstraf en rijontzegging van 12 maanden.

De ouders van het jonge slachtoffer zijn erg teleurgesteld, laat de vader weten in een reactie voor RTLnieuws. “Volgens de rechter is er geen sprake van een misdrijf. Het is afgedaan met een overtreding. En het appen is niet bewezen, dat vinden we onverteerbaar.” De ouders van het overleden meisje van 21 hopen dat het OM in hoger beroep gaat.


Zie ook eerdere berichtgeving over appgebruik in het verkeer.