Autoverzekering voor jongeren fors duurder geworden

Premies voor autoverzekeringen gaan als een raket omhoog, het hardst voor jongeren. Jonge autorijders zijn nu gemiddeld € 437,- meer kwijt aan een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering dan twee jaar geleden. Aldus een artikel in de Telegraaf.

Gemiddeld steeg de premie voor een WA-verzekering met 38%. Dat blijkt uit cijfers die vergelijkingssite Independer donderdag bekendmaakt. Voor autorijders tussen 18 en 24 jaar bedraagt de stijging 53%. Gemiddeld betalen zij € 1266,- premie per jaar. „En je moet als jongere vooral geen ongeluk maken, anders kun je vaak alleen nog terecht bij specialistische verzekeraars”, zegt autoverzekeringsexpert Suzan Samson van Independer.

Vergeleken met 65-plussers betalen jongeren jaarlijks gemiddeld € 898,- meer premie. Dat komt enerzijds doordat ouderen een lager schaderisico vormen, anderzijds doordat zij vaak veel meer schadevrije jaren hebben opgebouwd. Begin 2016 bedroeg het verschil nog € 544,-.

Onbetaalbaar

Independer waarschuwt dat de autoverzekering voor jongeren onbetaalbaar dreigt te worden. Samson oppert drastische alternatieven: „We kunnen op dat gebied van andere landen leren. In Engeland bestaan bijvoorbeeld polissen die in het weekend en ’s avonds geen dekking bieden. Daarmee verbetert het risicoprofiel en blijven verzekeringen voor jongeren betaalbaar.” Andere opties zijn goed rijgedrag belonen of bevorderen, bijvoorbeeld door elektronica die iemand rijstijl monitoren.

De premies voor de uitgebreidere dekkingsvormen, Beperkt Casco en Volledig Casco, stegen relatief minder dan dan de WA-premie. Gemiddeld was de premiestijging 26%. „Tot medio maart zijn er alweer negen premieverhogingen geweest”, zegt Samson. Zij verwacht een verdere verhoging. Klanten van diverse grote verzekeraars werden recent al getrakteerd op premieverhogingen van 20 tot 27%.

Letselschade

Letselschade lijkt wel flink duurder te worden. „De letselschadelast is de afgelopen jaren van onder een miljard gestegen naar € 1,2 miljard”, zegt Buis. Hij ziet vooral een grote stijging van de kosten voor advocaten en rapporten: „Er zijn letselschades van € 10.000,- waarvan de helft naar letselschadeadvocaten gaat. We komen uurtarieven van € 300,- tegen.”

Verzekeraars hebben ook te maken met een nieuwe wet, die overheidsinstanties het zogenaamde regresrecht geeft. Als een verkeersslachtoffer een traplift nodig heeft, dan kan de gemeente dat bedrag voortaan declareren bij de aansprakelijke verzekeraar. „Dit is een belangrijke driver achter de verhoging van de premies”, zegt Samson. Buis: „Die regreskosten zijn nu omstreeks €200 miljoen en nemen toe.”
Ondanks de enorme premieverhogingen maken verzekeraars, tot ergernis van De Nederlandsche Bank, nog altijd verlies op WA-verzekeringen. Het laatst bekende cijfer is omstreeks € 400,- miljoen.

BRON: Telegraaf.nl