Twentse wegen zijn levensgevaarlijk voor jonge, nog onervaren bestuurders. Een klein stuurfoutje eindigt relatief vaak in een dodelijke klap. Dit jaar verongelukten al zes jongeren, aldus dagblad Tubantia. In de eerste elf weken van dit jaar zijn er in Twente en de Achterhoek onverklaarbaar veel dodelijke ongevallen gebeurd waarbij een auto tegen een boom reed.

De teller staat sinds dit weekend op dertien ongelukken, met acht dodelijke slachtoffers en zes gewonden. Zes van de acht doden waren jonge bestuurders. Volgens deskundigen kunnen simpele ingrepen veel doden voorkomen. De politie en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) hebben geen verklaring voor de stijging. Ter vergelijking: in het hele jaar 2016 was in hetzelfde gebied sprake van 25 automobilisten die tegen een boom reden, van wie er twee het niet overleefden. Het aantal dodelijke slachtoffers is nu dus al vier keer zo groot.

Jonge bestuurders

Uit een studie uit 2011 van Rijkswaterstaat blijkt wel dat het type ongeluk exemplarisch is voor jonge bestuurders. Die blijken zeer kwetsbaar op 60- en 80-kilometerwegen, hebben vaker ’s avonds en in het weekend ongelukken en hebben veel vaker eenzijdige ongelukken, zoals het rijden tegen een boom. Het bekende coulissenlandschap in de regio geeft bovendien extra risico’s: veel buitenwegen zijn omzoomd door lange bomenrijen, waardoor een kleine stuurfout relatief vaak eindigt in een dodelijke klap.

Grasbetonklinkers

Volgens Patrick Rugebregt van de SWOV zijn al in 2013 aanbevelingen gedaan om het aantal dodelijke ongevallen op dergelijke wegen te verminderen. ,,Het helpt enorm als de wegberm verhard wordt met bijvoorbeeld grasbetonklinkers. Als je een klein stuurfoutje maakt en daardoor met je wielen in een modderige berm komt, of op gras, begin je te slippen en raak je de macht over het stuur kwijt. Als daar verharding ligt is die kans aanmerkelijk kleiner. Verder pleiten we voor een obstakelvrije zone langs de weg. Voor 60-kilometerwegen zouden bomen minstens 2,5 meter van de weg moeten staan, op 80-kilometerwegen op 6 meter. Dat geeft ruimte om stuurfouten tijdig te corrigeren.”

Vangrails

Rugebregt snapt heel goed dat er in Oost Nederland geen beginnen aan is om bomen op die gewenste afstand te herplanten. ,,Een alternatief is dat je vangrails plaatst op wegen waar de bomen te dichtbij staan. Mensen denken wel dat het geen verschil maakt of je tegen een vangrail of een boom klapt, maar dat kan echt het verschil maken tussen leven en dood. Een vangrail absorbeert enorm veel botsenergie.”  Op een aantal wegen in Oost-Nederland staan wel vangrails tussen de weg en de bomenrijen, maar lang niet overal.

Onderzoek in de regio

Het ROV Oost-Nederland doet ook onderzoek naar de verkeersveiligheid in Overijssel en Gelderland. Zij publiceerde vorig jaar nog een uitkomst van een onderzoek naar verkeersslachtoffers over jongeren. Naast oorzaken hiervan is het ROV Oost-Nederland vooral gefocust op het voorkomen van ongevallen door het beïnvloeden van het gedrag van de (jonge) weggebruikers. Via allerlei projecten en campagnes probeert zij zo verkeersveiligheid in de regio te verbeteren. Ook vanuit andere regio’s in ons land, bijvoorbeeld Zeeland, klinken zorgelijke geluiden over het stijgend aantal verkeersdoden, vaak jonge mensen, en dan ook nog bij eenzijdige ongelukken.

Bron: Tubantia