Campagnes tegen appen en bellen in het verkeer

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur lanceerde gisteren een campagne om appen achter het stuur door zakelijke rijders terug te dringen. Vorige week werd door prinses Laurentien van Oranje samen met de ANWB ook het startsein gegeven voor een nieuwe campagne tegen appen in het verkeer.

Bij één op de acht bedrijven is appen achter het stuur, als iemand zakelijk onderweg is, heel gebruikelijk. Bijna net zo vaak sturen de rijdende werknemers vanuit hun leaseauto een appje terug. “Totaal onverantwoord”, vindt verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen, die vandaag een campagne start, gericht op werkgevers.

Mono zakelijk

Niet de automobilist maar zijn of haar baas moet het gedrag veranderen, is de inzet van de campagne ‘Mono zakelijk’. Mono is de slogan voor rijden zonder afleiding. Het ministerie voert met die kreet al langer een campagne om fietsers en automobilisten te waarschuwen voor het gevaar van bellen of appen in het verkeer. De hoop is dat – net als eerder bij alcohol – de sociale norm verandert.

Veel bedrijven hebben weliswaar afspraken over telefoongebruik onderweg, maar nog steeds zegt dertien procent van de leaserijders dat het op hun werk normaal is om appjes te lezen tijdens het rijden. “Totaal onverantwoord om dit van je mensen te verwachten”, zegt de minister. “Het is levensgevaarlijk. Ook als je zakelijk onderweg bent geldt: hou je aandacht bij de weg en rij Mono.”
Appen achter het stuur is wettelijk verboden, met een boete van 230 euro per overtreding. De pakkans is echter zo laag dat velen het risico nemen. Daarbij speelt soms druk van de werkgever een rol. Dat blijkt uit onderzoek dat het ministerie liet uitvoeren. Een op de drie mensen geeft aan dat hun werkgever verwacht dat ze ‘altijd de telefoon opnemen’. Een evengrote groep stelt dat het binnen hun bedrijf de norm is dat een appje binnen een half uur wordt beantwoord.

Bewustwording

De campagne voor zakelijke rijders is onderdeel van de grotere campagne (‘Rij zonder afleiding, rij Mono’) tegen bellen en appen in het verkeer die in september 2018 van start ging. Uit Amerikaans onderzoek was al gebleken dat de kans op een ongeluk verdubbelt als iemand in de auto belt met de telefoon in de hand. Appen tijdens het rijden verzesvoudigt zelfs de kans op een ongeluk. Recent onderzoek van de ANWB wijst uit dat – ondanks deze risico’s – bijna de helft van de Nederlanders wel eens de smartphone gebruikt tijdens het rijden. Daaruit blijkt te meer dat verkeersdeelnemers hun gedrag moeten veranderen en moeten stoppen met appen in het verkeer. Dit jaar lanceerde de ANWVB daarom de campagne ‘Sturen zonder Gluren’ waarbij nadrukkelijk kinderen worden betrokken.

Kalender

Kinderen zien hun ouders geregeld het verkeerde voorbeeld geven door te appen in de auto of op de fiets. Ze bevestigen dat aan de ANWB tijdens verkeerslessen op school. De campagne is ontwikkeld in nauwe samenhang met de Raad van Kinderen en gedragsdeskundigen. In deze campagne worden ouders door hun kinderen uitgedaagd om dertig dagen niet hun mobiel te gebruiken in het verkeer. Hiervoor is een kalender bedacht die via de Kampioen, ANWB-winkels en verkeerslessen op de basisscholen worden verspreid. Iedere dag dat ouders en hun kinderen zich niet laten afleiden tijdens het rijden in het verkeer, mogen ze een vakje op de kalender openen. Is het gelukt, dan maken ze aan het eind van de periode kans op diverse prijzen.

BRON: Trouw.nl en ANWB