De Britse luchtvaartmaatschappij EasyJet gaat gifgasfilters in haar vliegtuigen installeren. Dat moet volgens De Telegraaf voorkomen dat medewerkers en passagiers ziek worden door giftige dampen. De prijsvechter is de eerste maatschappij die met zulke filters komt.

Morgen begint in Londen een internationaal congres over het zogeheten ’aerotoxic syndrome’. Sommige mensen die vaak vliegen, zoals piloten, stewardessen en zakenreizigers worden chronisch ziek van giftige dampen, waaronder het zenuwgas TCP. Dat kan meekomen in door motoren aangezogen buitenlucht als er olielekken in het systeem zitten. De luchtvaart gebruikt de omstreden methode van ’bleedair’ al sinds de jaren 60.

Volgens de Nederlandse arts-piloot Michel Mulder zijn er duizenden gevallen bekend van mensen die aan ’de doodgezwegen beroepsziekte’ lijden. „Hun lichaam kan de TCP’s niet snel genoeg afbreken. Dat is keihard aangetoond.” Patiënten worden volgens hem langzaam doodziek. „Een aantal van hen overlijdt aan ernstige neurologische klachten, pleegt zelfmoord of wordt arbeidsongeschikt. De stap van easyJet is een doorbraak om deze vliegkwaal erkend te krijgen”, zei Mulder gisteravond.

EasyJet benadrukt dat het juridisch nu nog niet mogelijk is het aerotoxic syndrome te erkennen, “totdat er onomstotelijk wetenschappelijk bewijs voor is. Wij vinden echter dat we zorgplicht hebben naar onze medewerkers in de lucht en onze passagiers. Daarom zijn we begonnen om speciale filters in combinatie met gifdetectoren en minder schadelijke motorolie te testen. Het is de bedoeling om die in 2018 uit voorzorg in onze vliegtuigen te installeren”, aldus de Britse woordvoerder. De Stichting Fly Aware is er volgens Annie de Vries ’enorm blij’ mee. „Eindelijk een maatschappij die niet bang is om verantwoordelijkheid te nemen”, vertelt ze. Er zijn volgens haar in diverse landen wetenschappelijke studies aan de gang. „Daar komt zeker iets uit.”

Ook vliegersbond Unite en belangenclub Global Cabin Air Quality Executive eisen maatregelen. Topman Steven van der Heijden van Corendon bevestigt dat er wat aan de hand lijkt met vervuilde lucht in vliegtuigen. „Nog deze week laat ik onderzoeken wat het effect van deze filters is. Als ze in de praktijk werken, overwegen wij ze aan te schaffen.” Ook TUIfly volgt de zaak op de voet. KLM wacht af, laat een zegsman weten. „Als er aanleiding is, ondernemen we actie.”

BRON: de Telegraaf


Voor meer informatie over giftige dampen in vliegtuigen zie ook onze informatie-pagina over het Aerotoxisch Syndroom.