Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat het verplicht wordt om een helm te dragen op een snorfiets. Afgelopen dinsdag boden verschillende artsen een petitie aan waarin werd gepleit voor zo’n verplichting. De artsen wezen op de tientallen doden die jaarlijks vallen door ongelukken met snorfietsen.

138 Nederlandse artsen ondertekenden de ‘brandbrief’ die gisteren werd aangeboden. Zij zien dagelijks de gevolgen van ongelukken met snorfietsen. “Per jaar vallen er 30 tot 40 dodelijke slachtoffers door ongevallen waar snorfietsers bij zijn betrokken”, zei internist aan het UMCG Wouter Bierman gister tegen RTL Nieuws. Nog meer mensen houden levenslang onherstelbaar letsel over aan ongelukken met een snorfiets. Vooral traumatisch hersenletsel komt vaak voor.

In Nederland rijden er zo’n 750.000 snorfietsen rond, vooral snorscooters. “Het verplichten van een helm op een snorscooter, is relatief eenvoudig in te voeren”, aldus Bierman. “Daarmee is dit soort schade heel eenvoudig te voorkomen.”
Het CDA, D66, ChristenUnie, GroenLinks, SP en 50Plus zijn voorstander van het verplicht dragen van een helm op een snorfiets. VVD en PVV zijn tegen.

Geel of blauw nummerbord

In Nederland is een helm nog niet verplicht voor berijders van langzame brommers die op het fietspad mogen, de zogenaamde snorfiets met een blauw kenteken. Dit vervoersmiddel mag maximaal 25 kilometer per uur rijden. De bestuurder moet minimaal 16 jaar oud zijn en in het bezit zijn van een Rijbewijs AM en voor het voertuig moet minimaal een WA-verzekering zijn afgesloten.
Op een brommer, met een geel nummerbord, is een helm sinds 1975 verplicht. Een brommer mag sinds 1999 niet meer op het fietspad (tenzij anders aangegeven). Sindsdien werd de snorfiets steeds populairder, al is volgens de Wet de maximum snelheid van de brommer 45 kilometer per uur (afhankelijk van het type weg). De helmplicht geldt sinds 2017 ook voor berijders van de speed-pedelec.

Twijfel minister

Verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen is niet direct een voorstander van de verplichte helm. Ze twijfelt of mensen dan niet overstappen naar bijvoorbeeld elektrische fietsen, waar ook geen helm voor verplicht is. “Dan is het de vraag of het ook echt minder ongevallen oplevert.”
Dat laat Van Nieuwenhuizen eerst onderzoeken. De Tweede Kamer spreek aanstaande donderdag met haar over verkeersveiligheid.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) had al in 2012 aangeraden een helmplicht voor snorfietsen in te voeren, omdat het aantoonbaar veel leed zou voorkomen.