Sinds 1 juli gelden er voor de snelle e-bikes nieuwe regels. Onder andere moet de snelle e-bike op de rijbaan, in plaats van op het fietspad. Maar deze nieuwe verkeersregels voor de ‘speed-pedelec’, worden in Gelderland binnen twee maanden alweer teruggedraaid. Bestuurders willen niet wachten tot resultaten van een onderzoek en grijpen zelf in. De nieuwe regels zouden de verkeersveiligheid juist in gevaar brengen. Ook in Almere en Utrecht wordt gesproken over het terugdraaien van de regels.

Juridisch gezien heeft de snelle e-bike sinds 1 januari 2017 dezelfde juridische status als een bromfiets. Ook heeft hij een gele kentekenplaat en draagt de bestuurder een helm. Wie zich hier niet aanhoudt of over het fietspad rijdt, krijgt een boete. In Utrecht mag er op sommige rijbanen door auto’s tussen de 50 en 70 kilometer per uur worden gereden, een e-bike rijdt daar tussen met ongeveer 35 kilometer per uur. Dit verschil in snelheden zorgt voor gevaarlijke situaties en wordt met lede ogen aangezien.

Onderzoek SWOV

Minister Schultz heeft in januari de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) gevraagd om onderzoek te doen naar de ervaringen van de snelle e-bikes. Het SWOV hoopt voor Prinsjesdag met de eerste resultaten te komen van dit onderzoek.

In Gelderland wacht men niet op de uitkomsten van dit onderzoek en verwerpt men het Rijksbeleid. In Gelderland mogen de snellere e-bikes zelf kiezen of ze op de rijbaan willen of op het fietspad. De fietspaden waarop dit mag zijn te herkennen aan een blauw onderbord: speed-pedelecs toegestaan. Een wijziging die ze in de provincie Utrecht ook graag zouden zien.

Bron: RTL Nieuws