Snelle e-bikes en veiligheid

Het aantal extra snelle e-bikes op de Nederlandse wegen en fietspaden is de 10.000 al ruim overschreden. Van de speed pedelecs, die razend populair zijn onder forenzen, zijn het afgelopen jaar maar liefst vijftig procent meer verkocht. Ruim 68 procent van de bezitters van deze snelle e-bikes, die snelheden tot wel 45 km/u kunnen halen, is tussen de 45 en 65 jaar. Dat blijkt uit cijfers van de RDW en het CBS.

„Het verbaast mij niet dat het onder ouderen geliefd is in het woon-werkverkeer. Het vervoermiddel is een fantastische aanvulling op het aanbod van het huidige ’rijwielpark’ , want op zo’n speed pedelec ontloop je ook nog eens de files”, zegt Paul de Waal van brancheorganisatie Bovag in De Telegraaf.
„Het enige nadeel is de plek van de snelle e-bike. Sinds 1 juli is die verplicht tussen het autoverkeer op de rijbaan”, stelt De Waal. „Want hij wordt gezien als bromfiets. Dan mag je dus niet meer op het fietspad. Als dat zo blijft zou het wel eens gevolgen kunnen hebben. Je voelt je niet altijd even veilig tussen veel sneller rijdende vrachtwagens en auto’s, want de kruissnelheid van de fiets ligt slechts op 32 km/u.”

Veiligheid

Inmiddels is de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) een onderzoek aan het afronden over de veiligheid van de snelle e-bike. „Dat zijn we gestart lang voordat de verplichting er was dat ze alleen op de rijweg mochten”, zegt een woordvoerder. „We kunnen dus twee omstandigheden met elkaar vergelijken en zullen onze bevindingen rond Prinsjesdag aan de minister van Infrastructuur en Milieu overhandigen.”

Voor Gelderland is dat veel te laat. Gedeputeerde Staten van deze provincie besloot alvast om het verkeersbesluit aan te passen en de speed pedelec op een groot aantal fietspaden toe te laten. „Het is gewoon te gevaarlijk om ze tussen de auto’s, bussen en vrachtverkeer op de weg te laten rijden”, aldus woordvoerder Everdien Gunsing.
In de provincie Utrecht zijn naar verhouding de meeste bezitters van snelle elektrische fietsen, namelijk 76 per 100.000 inwoners. Overijssel en Zeeland volgen met respectievelijk 75 en 71. Limburg en Flevoland scoren met respectievelijk 33 en 41 speed pedelecs per 100.000 bewoners het laagst. Berijders van het rijwiel moeten ook een helm dragen en het gebruik van achteruitkijkspiegels is ook verplicht.

Fietspadcode

De ANWB, de Fietsersbond en de NTFU werken intussen aan een het opstellen van een zogenoemde ‘fietspadcode’. Deze moet ervoor zorgen dat er minder irritatie op drukke fietspaden ontstaat. Uit onderzoek van de SWOV is ook gebleken dat het fietsgebruik tussen 2004 en 2014 met 11 procent is gestegen. Daarbij zijn volgens de ANWB de huidige fietspaden niet breed genoeg om deze toename van al het fietsverkeer aan te kunnen. Ook  Veilig Verkeer Nederland (VVN) erkent dat het gevaarlijk vol is op fietspaden. Het leidt jaarlijks tot 350.000 ongevallen met letsel.

Het is de bedoeling dat deze gedragsregels voor fietsers in de lente van 2018 in gebruik worden genomen, aldus een artikel in het AD vorige week. De ‘fietspadcode’ komt in de vorm van aanwijzingen op borden die langs drukbezochte fietswegen worden geplaatst.
De instructies moeten als gevolg hebben dat de fietsers meer rekening gaan houden met elkaar, meldt NTFU-woordvoerder Esther van der Heijden. “Racefietsers kunnen bijvoorbeeld laten weten dat zij eraan komen met een belletje. Recreatieve fietsers moeten als er snellere gebruikers aankomen niet naast elkaar, maar achter elkaar gaan rijden.”

Positie snelle e-bike

Hoewel de extra snelle e-bikes, ook wel speed pedelecs genoemd, door velen nog als een fiets wordt gezien,  moeten ze volgens een aanpassing van de wet vanaf 1 juli 2017 op de rijweg rijden in plaats van op het fietspad. Mede omdat ze snelheden tot 45 km per uur kunnen bereiken, worden ze als bromfietsen beschouwd en mogen ze niet meer op het  fietspad. Dat ze ook worden geweerd van de speciale fietssnelwegen is bij RAI Vereniging en de Fietsersbond in het verkeerde keelgat geschoten, aldus RTLNieuws enige tijd geleden.

“Onbegrijpelijk en een onbedoeld effect van de wet”, zei voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging. “Er is maatwerk nodig”, vond directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond. “Snelfietsroutes die nu alleen door fietsers mogen worden gebruikt, zijn breed en veilig genoeg om ook speed pedelecs toe te laten.” Ook binnen de bebouwde kom zouden sommige paden voldoende ruimte bieden voor snelle en minder snelle fietsers. Ook de ANWB zou ook graag zien dat er twee fietspadstroken komen, een voor langzamere en een voor snellere fietsers.