Maandelijks schrijft één van de letselschade-experts van Drost Letselschade een persoonlijke column over zaken en ervaringen rond de letselschade-praktijk. Deze keer is Richard Reinders, NIVRE register-expert, aan de beurt.

Richard ReindersTopsport

Juli is de maand van de topsport. Op de eerste zaterdag in juli start de ronde van Frankrijk om drie weken later te finishen in Parijs. Tweehonderd coureurs fietsen drie weken lang om het hardst en uiteindelijk is er één die in de Franse hoofdstad ‘le maillot jaune’ mag aantrekken. De ronde van Frankrijk is topsport in extremis. Gedurende deze drie weken wordt het uiterste van de atleten gevraagd qua uithoudings- en doorzettingsvermogen.

En daar is een parallel te trekken met de slachtoffers van bijvoorbeeld ernstige verkeers- of bedrijfsongevallen. Zo is een revalidatie van ernstig letsel goed te vergelijken met de inspanningen die topsporters moeten leveren om uit te blinken in een sport. Beiden zijn een indrukwekkende prestatie.

Verder is een schaderegelingstraject te vergelijken met een lastige bergetappe. Er is uithoudings- en doorzettingsvermogen voor nodig om berg en verzekeraar te bedwingen. Traditie getrouw doet de NOS verslag van ‘de ronde’ in Radio Tour de France. En tijdens zo’n verslag van een etappe legt de commentator uit wat het betekent als de renners spreken over bijvoorbeeld ‘linkeballen’ of ‘iemand het snot voor ogen rijden’ of ‘eerst het bordje van een ander leeg eten’ of ‘de koers hard maken’ of ‘iemand op het rooster leggen’. Dat betekent dat de sterkere renners een mindere renner van een groep ‘stuk’ rijden. Wijlen Gerrie Kneteman was een inspirator op het gebied van wielertermen. Aan hem zijn we schatplichtig ten aanzien van de uitspraak, ‘iemands karretje in de poep rijden’. Dat betekent zoveel als geheel tegen de tactiek van de tegenstander in koersen.

Hoewel alle bovenstaande termen op de letselschaderegeling kunnen worden toegepast, sta ik stil bij één in het bijzonder. De betekenis van de term ‘een waaier trekken’ of ‘de boel op de kant zetten’. In dat geval rijden de renners bij zijwind schuin achter elkaar om uit de wind te rijden. Wanneer zo de volledige breedte van de weg word gebruikt en er is geen plaats meer is, komt de volgende renner in de wind en zal die het moeilijker krijgen om te volgen. Op die manier worden renners gelost omdat die renners in de wind worden gezet.

Ook tijdens de schaderegeling kun je door de betalende partij figuurlijk ‘in de wind worden gezet’. In het wielrennen rijden de renners in een team, zodat je in het wiel van je teamgenoot kunt schuilen als het lastig wordt. En net als in het wielrennen kun je in de schaderegeling ook deel uit maken van een team. Het team van Drost Letselschade houdt je als slachtoffer ‘uit de wind’ en staat slachtoffers bij die ‘op het rooster worden gelegd’.