De KLM Groep laat een uitgebreid onderzoek doen naar de kwestie chroom-6. Dat bevestigde de luchtvaartmaatschappij na berichtgeving door de Telegraaf. KLM wil weten in welke mate en op welke wijze in het verleden sprake is geweest van blootstelling van medewerkers aan chroom-6 in de werkplaatsen waar vliegtuigen worden onderhouden.

Het gaat om personeel van KLM-onderdelen KLM Engineering & Maintenance (E&M), Transavia en Regional Jet Center (RJC) en het voormalige Martinair. Veel werknemers zijn ongerust ondanks de veiligheidsmaatregelen. Bij onderhoud aan de vliegtuigen is het personeel mogelijk blootgesteld aan te veel chroom-6 is ook de vrees van vakbonden.
Zo zei de FNV in februari j.l. al dat uit een rapport uit 2016 is gebleken dat personeel mogelijk was blootgesteld aan chroom-6. “Openheid naar eigen monteurs is daarbij van het grootste belang. Daarom roepen wij nu de directie op hun verantwoordelijkheid te nemen,” zei Silva Kaas van de FNV.
Toen al heeft vakbond FNV gepleit voor een landelijk onderzoek naar het gebruik van chroom-6 in werkplaatsen in pakweg de afgelopen twintig jaar. De bond vermoedt dat er veel meer mensen blootgesteld zijn aan het gevaarlijke antiroestmiddel dan tot nu toe bekend.

Onterechte onrust

KLM stelt dat het rapport alleen keek naar het algemene risico dat er te veel chroom-6 in de werkplaats was, maar dat de resultaten wel zijn gedeeld met de medewerkers. Het rapport is niet in zijn geheel vrijgegeven, omdat KLM bang was dat er dan onterechte onrust zou ontstaan.
Naar aanleiding van de resultaten gaat KLM het personeel nu verder onderzoeken. Die onderzoeken beginnen in maart. Om hoeveel mensen het gaat, kan KLM nog niet zeggen. Wel geeft de luchtvaartmaatschappij aan dat het personeel in een vijftal functies van twee werkplaatsen van het RJC worden onderzocht.
KLM wijst er verder op dat chroom-6 nog niet uit te bannen is in de luchtvaart. De luchtvaartmaatschappij zegt wel maatregelen te hebben om de kans op blootstelling zo klein mogelijk te maken.

Compensatieregeling

Chroom-6 is een metaalsoort die onder meer goed werkt tegen corrosie. Blootstelling eraan kan gezondheidsklachten veroorzaken. De luchtvaartmaatschappij gaat nu individuele medewerkers onderzoeken op blootstelling aan chroom-6 in het verleden. In het onderzoek wordt ook gekeken naar de maatregelen die al zijn genomen om de blootstelling te beperken.
Op verzoek van KLM-medewerkers wordt het gezondheidsinstituut RIVM benaderd voor deelname aan het onderzoek. KLM werkt in samenwerking met vakbonden ook aan een compensatieregeling. Die moet ook gelden voor oud-medewerkers en personeel die de komende jaren uit dienst gaan. Het onderzoek zal enkele maanden in beslag nemen, zo is de verwachting.

BRON: RD.nl en RTLnieuws 

Lees hier meer informatie en artikelen over chroom-6.