“Gezondheid en vliegveiligheid van mensen in het geding”
De directeur van ArkeFly, Steven van der Heijden, zegt in een tv-uitzending van Zembla dat er gevallen bekend zijn van vliegers die vanwege hoge concentraties oliedampen in de cockpit met moeite in staat waren om een vliegtuig veilig te laten landen. De oliedampen, afkomstig van de motoren, zouden via het aircosysteem de cockpit en de cabine van het vliegtuig zijn binnengedrongen.

Sterfgevallen door oliedampen in cockpit

Er zijn sterfgevallen die in verband worden gebracht met de giftige stof tricresylfosfaat (tcp) die in oliedampen zit. In december 2012 overleed een Engelse piloot in Nederland nadat hij jarenlang ziek was geweest. Volgens de piloot was hij ziek geworden door giftige gassen. Er zijn ook Nederlandse piloten die zeggen dat ze ziek zijn geworden door tcp-vergiftiging.

Piloten hebben neurologische klachten

Volgens de Luchtvaartinspectie zijn de afgelopen zes jaar ongeveer honderd meldingen van stank in vliegtuigen binnengekomen. In zeker veertig gevallen werden bemanningsleden van de vliegtuigen onwel. Volgens Zembla ontkent de KLM dat er aanwijzingen zijn dat de gezondheid van personeel of passagiers gevaar loopt. De KLM is volgens Zembla ook niet van plan om de concentratie van giftige dampen (tcp’s) in de cockpit en cabine te meten, omdat dat “niet relevant zou zijn”.
De Twentse neuroloog dr. G. Hageman, verbonden aan het Medisch Spectrum Twente (MST) te Enschede, vertelde in de uitzending dat hij 35 piloten heeft onderzocht met neurologische klachten.

Luchtvaartmaatschappij mogelijk aansprakelijk

Letselschade-expert Yme Drost denkt dat medewerkers van luchtvaartmaatschappijen die ziek zijn geworden van oliedampen, met succes hun werkgever aansprakelijk kunnen stellen. Drost: “Een werkgever is verplicht alles te doen om te voorkomen dat werknemers tijdens de uitoefening van hun werkzaamheden ziek worden. Belangrijk is uit te zoeken wat luchtvaartmaatschappijen wisten of konden weten, en wat voor maatregelen zij al dan niet hebben genomen om te voorkomen dat giftige oliedampen de cabine van een vliegtuig kunnen binnendringen.” Yme Drost vindt de houding die de KLM aanneemt een werkgever en een luchtvaartmaatschappij onwaardig en daarnaast bijzonder ernstig. “De gezondheid en de vliegveiligheid van mensen is immers in het geding”, aldus Drost.

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport heeft inmiddels zieke vliegers opgeroepen om zich te melden.