De zelfrijdende auto waarmee Uber experimenteert gaat toch niet vrijuit bij het dodelijk ongeval afgelopen week. De zelfrijdende testauto’s hadden al vaker problemen voordat een vrouw in de Amerikaanse stad Tempe (Arizona) werd doodgereden. Ook blijken de citaten van de politie met betrekking tot het ongeval uit hun verband gerukt.

Dat meldt althans de New York Times op basis van documenten waaruit zou blijken, dat zich met de zelfrijdende auto’s van Uber al vaker incidenten hebben voorgedaan. Vooral bij wegwerkzaamheden en naast grote vrachtwagens functioneren ze slecht. De bestuurders die voor alle zekerheid achter het stuur zitten van de testauto’s moesten dan regelmatig ingrijpen. Vaker nog dan bestuurders van concurrerende bedrijven. De zelfrijdende auto’s van Uber blijven qua ingrepen ver achter bij de testauto’s van Waymo. Bij deze laatste moet gemiddeld eens per 9.000 kilometer worden ingegrepen, terwijl Uber grote moeite heeft om de doelstelling van maximaal één ingreep per 21 kilometer te halen, aldus de NYT.

De politie van Tempe deelde vorige week videobeelden van het ongeluk. Daarop is de aanrijding (net) niet te zien, maar wel dat de bestuurder zijn ogen niet op de weg had gericht. De politie doet daar onderzoek naar. Ook zei de politie, in eerste instantie, dat het ongeval ook met een gewone auto niet te vermijden was geweest. Maar vervolgens zei het korps dat die citaten ‘uit hun verband waren gerukt’.

Ook deskundigen oordelen op basis van de videobeelden dat dit een situatie was waarbij een zelfrijdende auto juist had moeten uitblinken met zijn radar- en lasersystemen waarmee het alles rondom de auto zou moeten kunnen zien. Naar aanleiding van dit dodelijke ongeval hebben naast Uber bijna alle andere bedrijven die experimenteren met zelfrijdende auto’s hun tests voor onbepaalde tijd opgeschort.

BRON: het AD