BEREIKBAAR !! ?? | Column

Een persoonlijke column geschreven door Henk van der Ploeg, NIVRE Register-Expert Personenschade en lid NIS, getiteld: “BEREIKBAAR !! ??”.

Henk van der PloegIn 1992 was iedereen bereikbaar. Een bezoek brengen, simpel bellen of een briefje schrijven naar de persoon die je wilde bereiken was effectief. In datzelfde jaar voorspelde Bill Gates dat de communicatiemogelijkheden zouden worden uitgebreid met “electronic mail” in de komende jaren. Dat had hij goed gezien. In 2022 zijn er mogelijkheden te over om op elk moment en vanaf elke locatie in deze wereld met elkaar te communiceren. De directe bereikbaarheid is vandaag de dag technisch volledig gegarandeerd.

Al die moderne communicatiemiddelen zouden kunnen leiden tot een snelle, effectieve en efficiënte communicatie. Als NIVRE Register-Expert Personenschade zie ik het gemak van deze positieve ontwikkelingen. Persoonlijk contact geeft steeds de beste communicatie.

Zeker in de branche personenschade zou je verwachten dat iedereen de moderne middelen om snel en persoonlijk te communiceren met beide handen aangrijpt. Dat is echter lang niet altijd het geval. En dan vraag je je af: Waarom niet?

Even bellen met mijn Rabobank. Hup, googelen. Telefoonnummer 088-7226600. En dan? Probeer het maar eens, alhoewel… het jammer is van uw tijd.

En al die – enorme winsten makende – verzekeraars? Daar is het niet anders. En de bereikbaarheid is in tijd meestal ook nog beperkt van half negen ’s morgens tot een uur of zes ‘s avonds.

Maar wat bereik je eigenlijk? Geen direct persoonlijk effectief en efficiënt contact. Zo presenteren veel banken en verzekeraars zich in de huidige tijd aan hun klanten. Geen persoonlijk contact en niet bereikbaar. Kantoren definitief gesloten. En mocht je wel iemand bereiken; dan is dat vast niet de juiste persoon.

“U kunt mij bereiken via het algemene telefoonnummer van mijn kantoor. En als mijn secretaresse dan aanwezig is, dan kan zij in mijn agenda kijken of ik beschikbaar ben. Zij werkt overigens niet alle dagen. En u moet niet mailen naar mijn zakelijke mailadres, maar graag naar het algemene mailadres; want dan wordt het automatisch ingelezen en komt het vanzelf in mijn wachtrij van nog te behandelen mails. Wel moet u weten dat ik momenteel met de mail van 5 weken geleden bezig ben. Dus verwacht geen snelle reactie.”

Met verzekeraars bellen of chatten over personenschade? Het wordt er beslist niet beter op. Het is alsof ze een hekel krijgen aan persoonlijk contact. Is het allemaal zo veel en zo hectisch?

Verbazingwekkend, omdat ik iedereen om mij heen zo druk bezig zie met zijn of haar (privé)mobieltje. Daarop is men blijkbaar ontzettend goed en altijd bereikbaar. Waarom zakelijk dan niet?

Henk