In september van dit jaar werd bekend dat de giftige Chroom-6 verf in verflagen van oude NS-treinen zit. De NS zelf reageerde toen dat de verf tegenwoordig niet meer wordt gebruikt en dat de huidige veiligheidsschriften lijken te voldoen. Toch wil het bedrijf, door een onafhankelijke commissie, laten toetsen of de maatregelen die worden genomen afdoende zijn. Afgelopen week is bekend geworden uit welke leden deze commissie zal bestaan.

Commissieleden

De voorzitter van de commissie wordt Luc Kohsiek. Kohsiek is momenteel dijkgraaf van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en voorzitter van de Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer (STOWA). Eerder vervulde hij verschillende management functies binnen het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Kohsiek zal worden ondersteunt door directeur Marian Schaapman van het Bureau Beroepsziekten FNV, werknemersvertegenwoordiger Manolito Fijma en directeur HR Hans Oosting van NedTrain, medisch toxicoloog Wilfried Notten en Birgit Loos van het RIVM .

Vervolg

De onafhankelijke commissie gaat de aanpak van het Programmateam Chroom-6 toetsen. Dit Programmateam ontstond nadat NedTrain de chroom-6 verf ontdekte. De verwachting is dat de commissie in het voorjaar van 2016 met haar eerste bevindingen komt. (Oud-)medewerkers van NedTrain kunnen met vragen over chroom-6 terecht bij het CAOP.

Het onderzoek van het RIVM naar de chroomhoudende verf bij Defensie is nog niet voltooid. Eind januari 2016 verwacht minister Hennis van Defensie meer inhoudelijke informatie over dat onderzoek te kunnen bieden.

Bron: SpoorPro.nl