De regelgeving in Nederland wat betreft de (high speed) e-bikes zal op 1 januari 2017 veranderen. In de aanloop naar deze datum toe zullen er ook al een aantal veranderingen plaatsvinden. Onderzoek van de organisatie VeiligheidheidNL heeft uitgewezen dat het aantal ongelukken op de Nederlandse fietspaden de laatste jaren meer dan verdubbeld is. Mede daarom zijn er veranderingen in de regelgeving op komst.

Oorzaken verdubbeling ongevallen

Een belangrijke oorzaak voor de toename van het aantal ongevallen is de toegenomen drukte op de fietspaden. Onder andere wielrenners, e-bikers, ligfietsen, bakfietsen, mountainbikes, snorfietsen en dergelijke mogen op een fietspad rijden. Andere oorzaken zijn onoplettendheid en inschattingsfouten van de weggebruikers. Dit is deels te wijten aan de hogere snelheid van bepaalde fietstypen, waar door veel weggebruikers nog onvoldoende rekening mee wordt gehouden. Niet alleen het aantal ongevallen is toegenomen. Ook de ernst van de ontstane letsels is verergerd.

Regels e-bike tot aan 1 januari 2017

In de huidige wetgeving valt de (high speed) e-bike onder de categorie “snorfiets”. Dit omdat zonder meetrappen maximaal een snelheid van 25km/h kan worden gehaald. Het meetrappen wordt op dit moment dus nog buiten beschouwing gelaten. Het dragen van een helm is tot op heden niet verplicht, maar wordt wel aangeraden. De regels waar een berijder van een e-bike op dit moment aan moet voldoen, zijn:

  • tenminste 16 jaar oud zijn
  • zich houden aan de maximale snelheid van 25 km/h
  • beschikken over een zichtbare blauw kentekenplaat
  • rijden op het fietspad
  • (minimaal) beschikken over een geldig AM-rijbewijs
  • (minimaal) een Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) verzekering te hebben afgesloten

Regels vanaf 1 januari 2017

Vanaf 2017 wordt in de Europese wetgeving het meetrappen met een e-bike wel meegerekend. De e-bike kan inclusief meetrappen een snelheid halen tot 45 km/h. Hierdoor zal de (high speed) e-bike gaan vallen onder de categorie “bromfiets”. Vanaf dat moment is het verplicht om een gele kentekenplaat te hebben. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zoekt nog uit of de e-bikes vanaf dat moment op de rijbaan of op het fietspad moeten rijden. Het dragen van een helm op een elektrische fiets is vanaf 1 januari 2017 verplicht.