Wie vergoedt de schade bij aanrijding met elektrische fiets?

Onlangs meldden de media dat fietsers voor het eerst bovenaan staan bij dodelijke verkeersongevallen. En die toename komt vooral door de groeiende populariteit van de elektrische fiets. Een kwart van de verongelukte fietsers reed namelijk op een elektrische fiets, blijkt uit cijfers van het CBS. Omdat fietsers en voetgangers als zwakkere verkeersdeelnemers worden beschouwd, worden zij wettelijk beschermd. Dat betekent dat een automobilist bij een ongeluk altijd de schade aan de voetganger of fietser moet vergoeden. Maar geldt dit ook bij een aanrijding met een elektrische fietser?

In artikel 185 van de Wegenverkeerswet staat dat de eigenaar van een motorvoertuig altijd risico-aansprakelijk is en dus de schade aan de voetganger of fietser bij een ongeval moet betalen. Die wet is er om zwakkere verkeersdeelnemers te beschermen. Want als fietser of voetganger loop je nu eenmaal meer risico op zwaarder letsel door de massa en de snelheid van een motorvoertuig. Een beroep op overmacht is bij uitzondering mogelijk, maar dat wordt in de praktijk bijna nooit toegekend.

Wettelijke bescherming elektrische fietsers

Om te bepalen wie er aansprakelijk is bij een ongeluk tussen een automobilist en elektrische fietser, moet onderscheid worden gemaakt tussen twee verschillende elektrische fietsen: de standaard elektrische fiets en de speed pedelec (ook wel high speed bike genoemd).

  • De kenmerken van een standaard elektrische fiets zijn: trapondersteuning tot 25 km/u (begrensd), geen kentekenplicht, elektromotor met vermogen van max. 250 watt.
    Voor een standaard elektrische fiets gelden deze regels: geen rijbewijs (AM) nodig, geen verplichte WA-verzekering, geen minimum leeftijd, rijden op het fietspad (indien mogelijk).
  • De kenmerken van een speed pedelic zijn: trapondersteuning tot 45 km/u, elekromotor met vermogen tussen 250 en 4000 watt, achteruitkijkspiegel, rijbewijs (AM) verplicht, gele kentekenplaat.
    Voor de speed pedelec gelden de volgende regels: bromfietsrijbewijs verplicht, helm verplicht, minimum leeftijd van 16 jaar, verplichte WA-verzekering, maximumsnelheid 30 km/u op fietspad binnen de bebouwde kom, of 40 km/u op fietspad buiten de bebouwde kom of 45 km/u op de rijbaan.

Opvallend is dat de wettelijke bescherming alleen geldt voor elektrische fietsen met trapondersteuning tot 25 km/u. Oftewel: de standaard elektrische fietsen worden gezien als zwakkere verkeersdeelnemers en krijgen bescherming van de wet. De speed pedelecs vallen wettelijk gezien onder de bromfietsen en snorfietsen, en dus onder de sterke verkeersdeelnemers. Daar geldt deze beschermende wet dus niet voor.

Gevolgen voor automobilist

Dit onderscheid heeft nogal wat invloed op de aansprakelijkheid van de automobilist. Want: heeft hij een aanrijding met een standaard elektrische fiets? Of hij nu wel of niet schuldig is: de automobilist moet altijd 50% of meer van de schade vergoeden. Bij kinderen onder de 14 jaar moet hij zelfs (bijna) altijd 100% van de schade vergoeden.
Hoeveel de automobilist precies verschuldigd is, is per situatie verschillend en wordt bepaald door o.a. de schadepapieren, getuigen en ander bewijsmateriaal. Bij een ongeluk met een speed pedelec is dit dus anders. Dan worden beide bij het bepalen van de aansprakelijkheid als gelijke verkeersdeelnemers gezien.

Schadevergoeding bij ongeval met elektrische fietser

Gelukkig wordt de schade die een automobilist bij anderen veroorzaakt vergoed door zijn autoverzekering. Hierbij maakt het niet uit of hij WA, beperkt casco of allrisk verzekerd is. Is de fietser schuldig aan het ongeluk? Dan gaat dit bij de meeste verzekeraars niet ten koste van de schadevrije jaren van de automobilist. Als de automobilist zelf schuldig is en hij claimt zijn schade, dan valt hij vijf schadevrije jaren terug. Hierdoor daalt hij op de bonus-malusladder en krijgt hij minder no-claimkorting. De premie van zijn autoverzekering zal dus omhoog gaan. Voor de berijder van een speed pedelec (of high-speed bike) geldt dat hij geen extra wettelijke bescherming heeft als een gewone fietser. Daarom is hij verplicht om een WA-verzekering voor zijn fiets af te sluiten. Voor een standaard elektrische fiets is een AVP-verzekering voldoende (aansprakelijkheids verzekering voor particulieren).

BRON: Independer.nl