Verzekeraars betalen alle schade van eigen klanten na kettingbotsingen oudejaarsavond

De automobilisten die op oudejaarsavond betrokken waren bij de kettingbotsingen op de A32 en de A7 krijgen hun schade door de eigen verzekeraar vergoed. Dit gebeurt omdat er geen schuldigen zijn aan te wijzen. Op de A32 botsten 26 auto’s in dichte mist op elkaar, waarbij een vrouw uit Dokkum overleed. Op de A7 ging het om 30 voertuigen.

Het is bij een kettingbotsing lastig vast te stellen wie schuldig is en wie niet. Vaak is het zo dat degene die op een vooroprijdende auto botst, aansprakelijk is voor de schade van die auto. Maar bij een kettingbotsing is dat geen wetmatigheid. Het kan namelijk zo zijn dat je zelf van achteren wordt aangereden en daardoor op de auto voor je botst.

Soortgelijk geval in 2014

Als tientallen auto’s in de mist op elkaar botsen, is een aansprakelijke niet zomaar gevonden. Als de reguliere route van schadeafhandeling – via wettelijke aansprakelijkheid – geen oplossing biedt, kunnen verzekeraars overwegen extra onderzoek uit te voeren of een vorm toepassen waarin de autoverzekeraar de schade van zijn eigen klant oplost. “Het aansprakelijkheidsvraagstuk wordt dan achterwege gelaten,” zegt Oscar van Elferen van het Verbond van Verzekeraars.

De laatste keer dat dit gebeurde was in 2014. Toen botsten in Zeeland 150 auto’s in dichte mist op elkaar. “Normaal gesproken betaalt je eigen verzekeraar uit, bijvoorbeeld bij een woonverzekering. Maar het werkt hier andersom,” aldus Van Elferen.
Hij zegt dat uit politieonderzoek blijkt dat niet is vast te stellen wie verantwoordelijk is voor de ongelukken. De politie wil op haar beurt niets kwijt over het onderzoek, dat nog loopt. Van Elferen: “Het is wel redelijk uniek dat dit gebeurt en de schuldvraag achterwege blijft. We hebben er ook niet een draaiboek voor klaarliggen.”

Veel verzekeraars betrokken

Zo makkelijk als het klinkt, is het echter niet. Het Verbond van Verzekeraars moest in gesprek met een groot aantal verzekeraars – zeventien bij de A7 en zestien bij de A32 – om alles te stroomlijnen. “Iedereen moet akkoord gaan, voor je dit kunt toepassen. We hadden te maken met één buitenlandse verzekeraar en een paar verzekeraars die niet zijn aangesloten bij onze vereniging. Daar moet je dan even een ingang vinden. We kiezen niet vaak voor deze oplossing, dat geeft wel aan hoe complex deze ongevallen waren.”

Alle verzekeraars gaven aan te willen meewerken, tot opluchting van het Verbond van Verzekeraars. “Dat is wel belangrijk, anders werkt het niet. We kunnen het niet afdwingen; als een verzekeraar niet meewerkt, zoek je naar een andere oplossing.”
Dat er binnen een maand duidelijkheid is, kan Van Elferen bekoren. Ook in 2014 ging het vrij snel. “Je wilt er ook niet te lang over doen, want slachtoffers wachten op de afhandeling van de schade. Bovendien kost het een verzekeraar ook geld als een dossier lang openstaat.”

BRON: Dagblad van het Noorden