Uit een onderzoek van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat de meeste rijhulpsystemen, ook wel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) genoemd, bijdragen aan de veiligheid op de weg. Sommige van deze systemen verlagen de kans om betrokken te raken bij een ongeval zelfs met twee derde ten opzichte van auto’s zonder ADAS.

Het is de eerste keer dat er onderzoek, uitgevoerd door het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond, is gedaan met inzet van unieke verkeersveiligheidsdata van verzekeraars.
“De impact op het leven van iemand die zwaar letsel oploopt na een ongeluk is enorm. Letselschadeslachtoffers blijven na een (zwaar) ongeluk soms de rest van hun leven met de gevolgen zitten. Door rijhulpsystemen te gebruiken, kunnen we ervoor zorgen dat er tot wel twee derde minder ongelukken plaatsvinden én kunnen er tot wel de helft minder mensen letsel door een auto-ongeluk oplopen,” aldus algemeen directeur van het Verbond, Richard Weurding.

Weurding: “Dit onderzoek levert niet alleen het bewijs dat rijhulpsystemen daadwerkelijk bijdragen aan de verkeersveiligheid, maar laat ook zien hoe belangrijk data is voor een effectief verkeersveiligheidsbeleid.” Hier kunnen zowel consument, de fabrikanten en de overheid hun voordeel mee doen.
“We roepen de overheid dan ook op om het gebruik van ADAS die bijdragen aan de verkeersveiligheid aan te moedigen door de uitkomsten van dit onderzoek om te zetten in verkeersveiligheidsbeleid,” zegt Weurding. “En om daarnaast een breder gebruik van relevante data mogelijk te maken om oorzaken van ongevallen te achterhalen. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan geanonimiseerde ziekenhuis-of voertuigdata.”

Het Verbond van Verzekeraars, en zijn partners in de Verkeersveiligheidscoalitie, vinden dat verkeersveiligheid ook in de komende kabinetsperiode een prioriteit moet worden. Daarom lanceerde de coalitie op 22 april haar nieuwe Manifest.

BRON: Verzekeraars.nl