678 mensen in Nederland zijn vorig jaar omgekomen door verkeersongevallen. Dat zijn er 65 meer dan in het jaar daarvoor, een stijging van 11 procent. Opvallend is de toename in Noord-Brabant, maar ook in Gelderland loopt het aantal doden op. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt  dat dit de grootste toename sinds 1989 is.

Vorig jaar kwamen 233 inzittenden van een personenauto om het leven. Het ging daarbij om 173 bestuurders en 60 passagiers. Daarnaast zijn 228 mensen op een gewone of elektrische fiets, 54 voetgangers, 44 bestuurders van een scootmobiel, 42 motorrijders, 38 brom- en snorfietsers, 26 mensen in een bestel- of vrachtwagen en 13 anderen met een ander vervoermiddel door een ongeluk overleden.
Een derde van alle dodelijke slachtoffers kwam om door een aanrijding met een personenauto of bestelauto en bijna 14 procent door een botsing met een vrachtwagen of bus. 21 procent reed tegen een boom of een ander obstakel.

Oorzaken stijging aantal slachtoffers

Nederland wordt drukker: in de afgelopen dertig jaar zijn de wegen véél voller geworden. Het aantal voertuigen op de Nederlandse wegen is in dit jaar de 10 miljoen gepasseerd. Daarmee groeit de kans op verkeersongevallenongevallen.
De nummer één en twee veroorzakers van verkeersdrama’s waren altijd: te hoge snelheden en alcohol. Daar is de factor ‘afleiding’ bijgekomen, stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN). Die afleidingen worden onder andere veroorzaakt door het massale gebruik van smartphones.

Een andere oorzaak van de toename van het aantal verkeersongevallen is de falende aanpak van verkeersovertreders, zoals snelheidsmaniakken, bumperklevers en andere verkeershufters. Er worden te weinig verkeersovertreders staande gehouden, dus de pakkans is niet zo groot. Bovendien zal de overheid de overtreders harder moeten aanpakken.

Ook de fietsveiligheid in de steden vraagt om aandacht. Het verbreden van de fietspaden en de fietspaden gescheiden van de rijbaan te houden (dus vrijliggend maken)zal het aantal fietsongevallen mogelijk kunnen terugdringen. Ook de N-wegen zonder fietspaden, waar veel scholieren over fietsen, zouden veiliger moeten worden gemaakt. Veel provinciale wegen moeten sowieso worden aangepakt omdat ze bekend staan als ‘dodenwegen’. Vaak wordt daar ook te hard gereden!

Van Nieuwenhuizen vindt extra stappen noodzakelijk

Minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen noemt de toename in een reactie “slecht nieuws, dat helaas niet onverwacht komt”. In het najaar komt er een analyse van de oorzaak van de stijging. “We zien dat het steeds drukker op onze wegen en fietspaden wordt”, benadrukt Van Nieuwenhuizen.
Volgens de minister maken de cijfers duidelijk dat er extra stappen gezet moeten worden. Eind vorig jaar heeft ze een plan gepresenteerd om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Daarin staat dat het kabinet, provincies, gemeenten en maatschappelijke organisaties nauw gaan samenwerken om het verkeer de komende jaren veiliger te maken.

Fietsersbond wil verlaging van maximumsnelheid in bebouwde kom

De Fietsersbond wil een onderzoek naar de oorzaak van de stijging van het aantal dodelijke ongevallen met fietsers. De belangenvereniging pleit onder meer voor een reeks concrete maatregelen om fietsen veiliger te maken, zoals een verlaging van de maximumsnelheid in de bebouwde kom van 50 naar 30 kilometer per uur en de aanleg van verschillende fietsnetwerken voor verschillende soorten fietsers.

BRON: NU.nl en Tubantia.nl