De Nederlandse verffabrikant AkzoNobel heeft Defensie al in 2012 gewezen op een chroomvrije verf die gebruikt zou kunnen worden, in plaats van een verf waar de giftige stof chroom-6 in zit. Enige tijd geleden bleek uit berichtgeving van Nieuwsuur dat Defensie in dat jaar een verf invoerde met een hoger percentage chroom-6 dan de oude verf die uit het assortiment verdween.

Uit een mail van AkzoNobel aan Defensie, dat in handen van Nieuwsuur terecht kwam, bleek dat de verffabrikant Defensie in 2012 al wees op een chroomvrije verf. “De Aerodur2100MgRP ondergaat kwalificatietesten (…) maar dit duurt allemaal zeer lang. Derhalve zijn Noorse en Italiaanse luchtmacht een eigen kwalificatietraject ingegaan en gebruiken chromaat vrij met 2100 MgRP op alle air frames”, zo schrijft AkzoNobel aan de Defensie Materieel Organisatie (DMO). Dit onderdeel van Defensie is verantwoordelijk voor het certificeren van verf die door Defensie wordt gebruikt.

Zelf verf certificeren

In eerdere uitzendingen van Nieuwsuur zeiden generaal Nico van der Zee (directeur Veiligheid bij Defensie) en generaal-majoor Mario Verbeek dat ze geen andere verf konden gebruiken omdat deze verplichte certificering ontbrak. “Als ik morgen een alternatief zou hebben, dat betekent gecertificeerd volgens de luchtvaarteisen, dan voer ik het meteen in”, aldus Verbeek.
Maar directeur Luchtvaartsystemen Han Schoorlemmer van DMO zei daarop in een interview met Nieuwsuur dat Defensie ook zelf deze certificering kan verzorgen. “Wij kunnen zelf verf certificeren. We doen daar onderzoek naar, dienen een plan in en dan moet het worden goedgekeurd door de Militaire Luchtvaartautoriteit.”

Testen chroomvrije verf

Wat er zes jaar geleden is gebeurd met het bericht van AkzoNobel over de chroomvrije verf wist Schoorlemmer niet. “Deze mail is van voor mijn tijd. In algemene zin zijn we hard op zoek naar alternatieven voor alle vliegtuigtypes, er zijn ook al verschillende vliegtuigen grotendeels chromaatvrij.”
Maar dit neemt niet weg dat de verf met het hogere percentage chroom-6 nog altijd werd gebruikt. Schoorlemmer kondigde kort daarna aan dat Defensie met de chroomvrije verf van AkzoNobel nu wel aan het testen is op onderdelen van de F16.

Bureaucratisch proces

Het verbaasde defensiedeskundige Christ Klep niet dat mogelijke alternatieven al langer bekend waren. “Die verf is er. Ik denk wel eens, willen we in Nederland niet het beste en braafste jongetje van de klas zijn? We laten ons voorstaan op de regelgeving. Maar dan zie je de Belgen en de Noren die een vrij eenvoudig proces ingaan en in staat zijn dat snel af te ronden. Ze compliceren het proces niet, maar maken afspraken met fabrikanten en doen het gewoon.”
Klep noemde de gang van zaken binnen Defensie een ‘fascinerend bureaucratisch proces’. “Wie is er verantwoordelijk? Doe jij het maar. Nee, doe jij het maar. Ben je al een experiment gestart? Dan ben je zo een paar jaar verder. Hoe meer mensen verantwoordelijk zijn voor een acuut probleem, hoe langer het duurt.”

BRON: NOS.nl

Lees hier ons hele dossier over chroom-6