Oud-medewerkers van de voormalige Vliegbasis Twenthe moeten volgens letselschadespecialist Yme Drost nog jaren wachten op schadevergoeding voor het werken met chroom-6. “Uitstel van executie voor Defensie.” Dat berichtte het dagblad Tubantia.

Oud-medewerkers van de toenmalige militaire Vliegbasis Twenthe kunnen nog lang geen individuele schadevergoedingen tegemoetzien voor het werken met gevaarlijke chroom-6-verf. Dat zegt letselschadespecialist Yme Drost uit Hengelo na een gesprek dat hij gistermiddag had met medewerkers van Defensie. “Dat gaat tot na 2020 duren. En dat is een voorzichtige schatting. Onbegrijpelijk, want er zijn al slachtoffers overleden. En schadevergoeding is in eerste instantie niet voor nabestaanden, maar voor hen die schade hebben geleden.”

Begin juni kwam het ministerie van Defensie met excuses en aangekondigde schadevergoedingen voor het personeel van zogenaamde POMS-sites, zoals in Vriezenveen, waar met de kankerverwekkende verf werd gewerkt.
“Maar ook op andere plekken binnen de luchtmacht, landmacht en marine kwamen mensen met dat spul in aanraking”, zegt Drost. “Van de 350 mensen die ik bijsta in dit dossier , werkte ongeveer de helft niet op de POMS-sites, maar heeft wel gelijke aandoeningen en klachten.”

Volgens Drost wil Defensie dat het RIVM eerst onderzoeken doet naar alle locaties waar met chroom-6-verf is gewerkt, zoals Vliegbasis Twenthe. “Daaruit moet dan blijken wie er mee in aanraking kwam en in welke mate. Maar het staat al vast dat het spul gebruikt is, en er zijn medewerkers met klachten. Dan getuigt het niet van goed werkgeverschap om je opnieuw te verschuilen achter het RIVM en zaken opnieuw jaren te laten duren. Ik begrijp dat Defensie zaken goed wil uitzoeken, hoor, want het is een zwaar dossier. Maar dit is uitstel van executie voor Defensie.” Drost zegt contact te zullen zoeken met Kamerleden om de situatie van de militairen aan te kaarten.

BRON: dagblad Tubantia


Kijk voor meer informatie over chroom-6 op onze Informatiepagina Chroom-6 en/of ons Dossier Chroom-6.