De SWOV (de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) publiceerde onlangs een analyse van alle verkeersongevallen in 2017. Daaruit bleek dat meer dan een kwart van de dodelijke slachtoffers op onze snelwegen de autogordel niet droeg.

‘We zijn geschrokken van deze aantallen’, zei een woordvoerder van de SWOV dinsdag tegen De Telegraaf, ‘helemaal omdat veel verongelukte automobilisten bewust ‘de gordelverklikker’ hadden omzeild’. Zij deden dat door de gordel van de passagiersstoel vast te klikken of hun eigen band achterlangs vast te maken. ‘Daarmee werd het indringende en doordringende waarschuwingsgeluid het zwijgen opgelegd.’ Het wel dragen van een autogordel kan ‘het verschil zijn tussen leven en dood’, aldus de woordvoerder. Autogorgels verminderen de kans op dodelijk letsel met 37 tot 48 procent, aldus de SWOV, onder andere doordat inzittenden niet uit de auto worden geslingerd.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is ‘verbijsterd’ over de relatief hoge aantallen en overweegt een publiekscampagne te starten.
In het verleden voerde de VVN campagne met slogans als ‘Autogordels altijd’ en ‘In de gordels of in de kreukels’. ‘We dachten dat dit wel doorgedrongen was bij iedereen, maar nu we met deze cijfers geconfronteerd worden, mag je je afvragen of het niet weer tijd wordt voor actie’, zei een woordvoerder van VVN in De Telegraaf. ‘Het lijkt zo vanzelfsprekend dat je bij het plaatsnemen in de auto als eerste handeling je gordel omdoet, dat de gegevens van dit onderzoek ons enorm schokken’.

Het aantal mensen dat zonder gordel rondrijdt lijkt volgens het SWOV toe te nemen. In de eerste vier maanden van dit jaar schreef de politie al zo’n 15.000 boetes uit, aldus Independer. In het afgelopen jaar, dat nog buiten de analyse van het SWOV viel, werden er bijna 35.000 boets uitgeschreven voor het rijden zonder veiligheidsgordel. De boete voor het niet dragen van de gordel bedraagt momenteel 140 euro, maar diverse instanties pleitten al voor het verhogen van dat bedrag. Ondanks de risico’s voor veiligheid en gezondheid blijken er dus nog veel te veel automobilisten (al dan niet bewust) hun autogordel niet om te doen.
In het onderzoek van het SWOV is nog niet eens meegenomen het aantal dodelijke ongevallen en andere verkeersongevallen met slachtoffers door het niet dragen van de gordel buiten de snelwegen. Het totale aantal daarvan zal nog wel eens veel hoger kunnen liggen.

Waar veel mensen zich niet van bewust zijn, is dat het niet dragen van de autogordel ook invloed kan hebben op de hoogte van de schadevergoeding na een verkeersongeval. Stel dat een bestuurder of een van de mede-inzittenden geen gordel om had bij een ongeval en met letsel in het ziekenhuis moet worden opgenomen. Bij het vragen van een schadevergoeding voor de opgelopen letselschade kan de verzekering (ook bij een SVI) besluiten de schade-uitkering te verlagen, vaak met wel 25%. Vooral bij ernstig letsel kan de financiële schade dan behoorlijk zijn, waarbij het zelf moeten betalen van een deel daarvan flink kan gaan oplopen.

BRON: Telegraaf, NRC en Independer