De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) publiceerde onlangs een analyse van alle verkeersongevallen in 2017. Daaruit blijkt dat meer dan een kwart van de dodelijke slachtoffers op onze snelwegen de autogordel niet droeg.

‘We zijn geschrokken van deze aantallen’, zei een woordvoerder van de SWOV dinsdag tegen De Telegraaf. ‘Helemaal omdat veel verongelukte automobilisten bewust ‘de gordelverklikker’ hadden omzeild’. Zo klikten ze de gordel van de passagiersstoel vast of maakten ze hun eigen autogordel achterlangs vast. ‘Daarmee werd het indringende en doordringende waarschuwingsgeluid het zwijgen opgelegd.’ Het wel dragen van een autogordel kan ‘het verschil zijn tussen leven en dood’, aldus de woordvoerder. Autogordels verminderen de kans op dodelijk letsel met 37 tot 48 procent. Onder andere doordat inzittenden niet uit de auto worden geslingerd, legt de SWOV uit.

Verbijsterd

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is ‘verbijsterd’ over de relatief hoge aantallen en overweegt een publiekscampagne te starten.
In het verleden voerde de VVN campagne met slogans als ‘Autogordels altijd’ en ‘In de gordels of in de kreukels’. ‘We dachten dat dit wel doorgedrongen was bij iedereen. Maar nu we met deze cijfers geconfronteerd worden, mag je je afvragen of het niet weer tijd wordt voor actie’, zei een woordvoerder van VVN in De Telegraaf. ‘Het lijkt zo vanzelfsprekend dat je bij het plaatsnemen in de auto als eerste handeling je gordel omdoet, dat de gegevens van dit onderzoek ons enorm schokken’.

Boetes

Het aantal mensen dat zonder gordel rondrijdt lijkt volgens de SWOV toe te nemen. In de eerste vier maanden van dit jaar schreef de politie al zo’n 15.000 boetes uit, aldus Independer. In het afgelopen jaar werden er bijna 35.000 boetes uitgeschreven voor het rijden zonder veiligheidsgordel. Terwijl dit jaar nog buiten de analyse van de SWOV viel.
De boete voor het niet dragen van de gordel bedraagt momenteel 140 euro. Diverse instanties pleitten eerder al voor het verhogen van dat bedrag. Ondanks de risico’s voor veiligheid en gezondheid blijken er dus nog veel te veel automobilisten (al dan niet bewust) hun autogordel niet om te doen.
In het onderzoek van de SWOV is het aantal dodelijke ongevallen en andere verkeersongevallen met slachtoffers door het niet dragen van de gordel búiten de snelwegen niet eens meegenomen. Het totale aantal daarvan zal nog wel eens veel hoger kunnen liggen.

Invloed op schadevergoeding

Waar veel mensen zich niet van bewust zijn, is dat het niet dragen van de autogordel ook invloed kan hebben op de hoogte van de schadevergoeding na een verkeersongeval. Het komt regelmatig voor dat een bestuurder of een van de mede-inzittenden geen gordel om had bij een ongeval en met letsel in het ziekenhuis wordt opgenomen. Bij het vragen van een schadevergoeding voor de opgelopen letselschade kan de verzekering (ook bij een SVI) besluiten de schade-uitkering te verlagen. Vaak met wel 25 procent. Vooral bij ernstig letsel kan de financiële schade dan behoorlijk zijn. Slachtoffers moeten dan soms een groot deel zelf betalen.

BRON: Telegraaf, NRC en Independer