Eind februari kwam een Amerikaans onderzoek naar buiten waaruit blijkt dat de meeste ongelukken gebeuren doordat de automobilist niet goed oplet, omdat hij bezig is met zijn smartphone. Het gebruiken van een smartphone achter het stuur bleek in Amerika gevaarlijker dan bijvoorbeeld bumperkleven of rechts inhalen. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) meldde dat dit om een belangrijk onderzoek ging, ook al is het niet een op een te vergelijken met de situatie in Nederland, aangezien er in Nederland meer fietsers zijn.

Smartphone gebruiken op de fiets

Het gebruiken van een mobiele telefoon op de fiets staat in Nederland al enige tijd ter discussie. Uit onderzoeken van het SWOV blijkt dat ook hier het gebruiken van een smartphone vaker leidt tot ongevallen. Vorig jaar gaven Minister Van Der Steur (Justitie) en Schultz van Haegen (infrastructuur) nog aan dat zij niets zagen in het verbieden van mobiel bellen op de fiets. De belangrijkste reden was dat een verbod op mobiel bellen tijdens het fietsen niet te controleren is. Daders van verkeersongevallen met letselschade moeten namelijk op heterdaad betrapt worden. Uit Duits onderzoek bleek dat het handhaven van ongeoorloofd telefoongebruik complex is. Minister Schultz van Haegen laat nu toch onderzoeken of een verbod mogelijk is. In verschillende Zuid-Europese landen en Denemarken geldt het verbod al wel.

Handsfree of handson?

Om ongelukken, door het gebruik van een smartphone, te voorkomen is het in Nederland verplicht om handsfree te bellen achter het stuur. Alleen is het een misvattingen gebleken dat handsfree bellen minder gevaarlijk is dan ‘handson’ bellen. Dit stellen resultaten uit een onderzoek van de Universiteit van Sussex. In Nederland vallen jaarlijks nog 600 slachtoffers doordat zij handson bellen in de auto, het SWOV stelt dat een telefoon in je hand de kans op een ongeval verviervoudigt. Het nieuwe onderzoek toont echter aan dat het gevaar niet zozeer schuilt in het hebben van de telefoon in je hand, maar de aandacht van de bestuurder die van het verkeer wordt afgeleid. Handsfree bellen is in Nederland nog steeds toegestaan, maar het is de vraag of die wetgeving misschien moet veranderen.

Vervolg

Het beste is uiteraard om de smartphone helemaal te verbannen uit het verkeer. Maar of dit in de toekomst mogelijk is en gaat gebeuren moet nog blijken. Het SWOV coördineert nu een groot Europees onderzoek naar de oorzaak van verkeersongelukken. Hierbij hebben vrachtwagens, auto’s en motoren camera’s en sensoren in hun auto, die na een ongeval de laatste seconden voor de aanrijding analyseren. De resultaten van dit onderzoek zijn waarschijnlijk volgend zomer bekend.

Bronnen: NOS, SWOV.nl, HP de Tijd, RTV Utrecht